keyboard_arrow_leftVancouver podruhé

keyboard_arrow_up

A zase doma

Hedvika, 26. 9. 2018

Letiště ve Vancouveru

Poslední den dovolené zpravidla nebývá moc záležitost k vyprávění. Budík na pátou, prázdné setmělé vancouverské ulice, jedno z prvních ranních meter na letiště…

Tady by to tedy na vyprávění bylo, ale akorát bych se u toho naštvala. Vancouverské letiště totiž nejspíš minimalizuje náklady, protože v celém procesu check-inu nepotkáte jediného živého člověka, kterého byste se mohli na něco zeptat, nebo který by vám nedejbože s něčím pomohl. Sebe jsme nacheckovali online už včera a Honza pak přemluvil slečnu na recepci hostelu, aby nám vytiskla hotové boarding pasy, takže to jsme měli vyřešeno. Potřebovali jsme vlastně jen odhodit batohy. Nicméně i v takovém případě musí cestující ve Vancouveru k samoobslužnému check-in kiosku, kde dlouze kliká, než mu vyleze samolepka na zavazadlo. Zavazadlo se samolepkou pak musí prohnat samoobslužnou váhou, která naše batohy opakovaně vyplivávala zpátky, a úřednice, která měla dělat na místě podporu pro takové případy, jen krčila rameny a snažila se na váze líp srovnat náš batoh a líp natočit samolepku ke čtecímu čidlu. Nakonec jsme tam by bágly natlačili, ale byl to boj.

Během celého procesu opakovaně potkáváme bezpečnostní agenty, kteří znovu a znovu scanují naše boarding pasy (než se dostanu do letadla, je ten můj prověřen čtyřikrát), ale jsou velmi opatrní na to, aby vám ani nenaznačili, kam máte dál jít a co tam máte dělat, když pro let ještě nemáte to či ono. Mám dojem, že už jsme pár letišti prošli, ale check-in na tom vancouverském byl docela prubířský kámen. Nedovedu si představit, jak se s jeho nástrahami vypořádá třeba čínský zájezd, který nemluví žádným jazykem - mám podezření, že pár takových skupinek už tam někde u domorodých totemů nejspíš založilo prvobytně pospolnou společnost.

Letiště v Torontu

Další překážkou je pak bezpečnostní kontrola. Do rentgenu musí být extra truhlík na elektroniku, extra na tekutiny, navíc zouváme kotníkové boty, takže jen my dva s Honzou málem spotřebujeme celý ten štos táců, které tam pro účely rentgenování mají připravené. Celkem si oddychneme, když se probojujeme až k bráně a můžeme si tam vítězoslavně dát kávu a něco malého k snídani.

Do Toronta letíme čtyři hodiny, na přípoj čekáme ani ne dvě a přes Atlantik nás pak piloti svezou na silném větru za necelých osm hodin. Vlastně tedy ani nemáme moc času přemýšlet o tom, jak se nám líbilo v Kanadě.

Tedy, kdyby se někdo ptal, kam se má jet do Britské Kolumbie podívat, jak vypadá pravá Kanada, odpověď je jednoznačná: Kootenay. Tahle oblast podhůří Rocky Mountains (kdy slovem “podhůří” máme na mysli kopce o výšce cca 3000 m) je plná obřích jezer, na jejichž březích neleží vůbec nic, nekonečných silnic, které se nikdo ani nesnaží pokrýt telefonním signálem, dopravních značek “zkontrolujte si palivoměr - další benzínka za 185 km” a trucků, v nichž mají místňáci naloženou motorku, čtyřkolku nebo kajak, prostě to, co je dostane do cíle, až jejich teréňák nebude stačit. Kromě toho je tenhle cíp Kanady plný lidí, kteří se s vámi na ulici jen tak dají do řeči (zpravidla nezávazně začnou slovy “Jak jste se sem, proboha, dostali?”) a pro vlastní zábavu jsou schopni v tomhle bohem zapomenutém koutě třeba vystavovat česnek.

Naopak z mnoha stran doporučovaný Vancouver Island, tahle “Britská Kolumbie v malém”, je dnes daleko víc turistickou pastí než skutečnou Kanadou. Devadesát minut trajektem z Vancouveru a další dvě až tři hodiny autem dostanou do téhle zkrocené kanadské divočiny každého joudu, který si vyrazí na prodloužený víkend, a tak je tam daleko víc turistů než Kanaďanů, daleko víc narvaných parkovišť než volných plání a taky daleko vyšší ceny všeho, od jídla před benzín až po bydlení. Nedostali jsme se ale za Campbell River, kde prý končí civilizace a Vancouverský ostrov tam nabízí tu pravdou divočinu. Ale jestli je to pravda nebo ne, to už se nejspíš nikdy nedozvíme...


keyboard_arrow_leftVancouver podruhé